بازدید 158
0

هر آنچه که باید در مورد پروژه بزرگ سعودی Neom بدانید (قسمت اول)

خط در نئوم
 

Neom بدون شک بزرگترین و بحث برانگیزترین پروژه معماری جهان است. در اینجا، ما جزئیات کلیدی توسعه در عربستان سعودی را توضیح می دهیم که شامل ابرشهر The Line است .

 

نئوم چیست؟

ابتکار ولیعهد محمد بن سلمان – حاکم واقعی عربستان سعودی – نئوم منطقه وسیعی از کشور است که برای توسعه در نظر گرفته شده است.

اگرچه اغلب به عنوان یک شهر هوشمند نامیده می شود ، Neom به طور دقیق تر به عنوان منطقه ای توصیف می شود که شامل شهرها، استراحتگاه ها و پیشرفت های دیگر است.

این پروژه تا حد زیادی توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی، که وجوهی را به نمایندگی از دولت عربستان سعودی سرمایه گذاری می کند، تامین می شود. شرکت توسعه سعودی که برای ایجاد نئوم تأسیس شده و توسط مدیر اجرایی نظمی النصر رهبری می شود، ادعا می کند که این صندوق 500 میلیارد دلار به این طرح کمک می کند.

این بخشی از برنامه چشم انداز 2030 عربستان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور به منظور کاهش وابستگی آن به نفت است.

نئوم کجاست؟

نئوم مساحتی در حدود 10200 مایل مربع (26500 کیلومتر مربع) در شمال غربی عربستان سعودی را در بر می گیرد. این تقریباً به اندازه آلبانی است.

این منطقه از جنوب به دریای سرخ و از غرب به خلیج عقبه محدود می شود.

در Neom چه خواهد بود؟

به گفته سازنده، Neom از 10 پروژه تشکیل خواهد شد که به آنها منطقه می گویند. تاکنون جزئیات چهار مورد از مناطق اعلام شده است. اینها The Line هستند که شناخته شده ترین آنها است و همچنین Oxagon، Trojena و Sindalah.

این خط یک شهر خطی 170 کیلومتری است که نه میلیون نفر را در خود جای خواهد داد. از شرق به غرب در سراسر منطقه نئوم اجرا خواهد شد. به گفته سازنده، این شهر از دو آسمان خراش خطی موازی به ارتفاع 500 متر تشکیل خواهد شد که در فاصله 200 متری از هم قرار دارند. ساختمان ها با نماهای آینه کاری پوشیده خواهند شد.

Oxagon به عنوان یک شهر بندری هشت ضلعی در نظر گرفته شده است که در دریای سرخ در منتهی الیه جنوب منطقه Neom ساخته خواهد شد. به گفته توسعه‌دهنده Neom، بندر و هاب لجستیک «بزرگ‌ترین سازه شناور جهان» خواهد بود.

پیست اسکی تروجنا
لاین (بالا) و پیست اسکی تروجنا (بالا) یا دو منطقه از چهار منطقه ای که رونمایی شده است

تروجنا به عنوان پیست اسکی در کوه های سروات در نزدیکی شمال منطقه نئوم برنامه ریزی شده است. این پیست اسکی و فعالیت در فضای باز با مساحت 60 کیلومتر مربع، اسکی در تمام طول سال ارائه می‌کند و قرار است میزبان بازی‌های زمستانی آسیایی 2029 باشد.

Sindalah به عنوان یک استراحتگاه جزیره ای در دریای سرخ برنامه ریزی شده است. این جزیره 840000 متر مربعی با هدف جامعه قایق‌رانی دارای یک اسکله تفریحی با 86 اسکله و هتل‌های متعدد خواهد بود.

چه استودیوهای معماری در حال طراحی نئوم هستند؟

تنها تعداد معدودی از استودیوهای معماری رسما به عنوان طراحان پروژه نئوم معرفی شده اند. استودیوی آمریکایی Aecom به عنوان شریک در وب سایت Neom ذکر شده است.

توسعه‌دهنده Neom فاش کرد که استودیوی بریتانیایی Zaha Hadid Architects ، هلندی UNStudio ، استودیوی آمریکایی Aedas ، استودیوی آلمانی LAVA  و استودیوی استرالیایی Bureau Proberts در حال کار بر روی طراحی پیست اسکی Trojena هستند.

استودیوی هلندی Mecanoo نیز به Dezeen تایید کرد که در حال کار بر روی Trojena هستند.

بندر اکساگون در نئوم
توسعه همچنین شامل بندر Oxagon نیز خواهد شد

استودیوی معماری و سوپرقایق ایتالیایی Luca Dini Design and Architecture به عنوان طراح اقامتگاه سینداله معرفی شد.

استودیوهای متعدد دیگری به نئوم متصل شده‌اند که چندین استودیو در نمایشگاه The Line در ریاض نامگذاری شده‌اند . با این حال، نمایشگاه میزان مشارکت استودیوهای نامبرده را مشخص نکرد و چندین نفر به Dezeen گفتند که دیگر روی پروژه کار نمی کنند.

مدتهاست که شایعه شده است که استودیوی آمریکایی Morphosis معمار اصلی The Line است و در نمایشگاه حضور داشته است. به نظر می رسد تام ماین ، بنیانگذار آن ، این موضوع را در یک سخنرانی ماه گذشته تایید کرد ، و در آن اظهار داشت که در حال کار بر روی شهری است که او آن را به عنوان یک برنامه ریزی بزرگ در عربستان سعودی توصیف کرد که من نمی توانم در مورد آن صحبت کنم.

استودیوهای دیگری که گمان می‌رود بر روی The Line کار می‌کنند و نامشان در نمایشگاه ذکر شده عبارتند از: شرکت‌های ایالات متحده Pei Cobb Freed & Partners، Tom Wiscombe Architecture، Oyler Wu Collaborative و HOK . استودیوهای انگلستان Adjaye Associates  و  Peter Cook ‘s CHAP. استودیوهای اتریش  Coop Himmelb(l)au و Delugan Meissl Associated Architects. و تمرین ایتالیایی  استودیو فوکساس .

رهبری طراحی این پروژه معاون سابق شهردار بارسلونا Antoni Vives است که مدیر ارشد برنامه ریزی شهری The Line است.

نورمن فاستر ، معمار بریتانیایی، ابتدا در هیئت مشاوران نئوم حضور داشت اما پس از قتل جمال خاشقجی از این سمت خارج شد . سخنگوی استودیوی او، Foster + Partners، تایید کرد که این شرکت در حال حاضر روی پروژه کار نمی کند.

نئوم چه زمانی ساخته می شود؟

Neom در حال کار بر روی جدول‌های زمانی بلندپروازانه است و بسیاری از پروژه‌ها تا سال 2030 ساخته می‌شوند.

سال گذشته، فیلم‌های پهپاد نشان داد که آماده‌سازی سایت برای The Line در حال انجام است، در حالی که Neom اخیراً ویدیویی را منتشر کرده است که اجمالی از پیشرفت در سایت را نشان می‌دهد.

اولین عنصری که برای تکمیل برنامه ریزی شده است جزیره مجلل Sindalah است که توسعه دهنده Neom قصد دارد از اولین مهمانان خود در اوایل سال 2024 استقبال کند.

کلان شهر لاین در حال ساخت در عربستان سعودی
تصاویر پهپادی که سال گذشته فاش شد، کارهای آماده سازی را در سایت The Line نشان می داد

شهر بندری Oxagon مدت کوتاهی پس از آن، با اولین ساکنان برنامه ریزی شده برای نقل مکان در سال 2024 و قسمت خشکی شهر تا سال 2030 تکمیل خواهد شد. پیست اسکی Trojena  قرار است در سال 2026 افتتاح شود.

به گفته سازنده، بزرگترین عنصر Neom، The Line، “از هم اکنون تا سال 2045 عرضه خواهد شد”. هدف این است که تا سال 2030 یک میلیون نفر در The Line زندگی کنند. برخی از مفسران نسبت به این جدول زمانی ابراز تردید کرده اند.

به گفته سازنده، 2400 کارمند در حال حاضر در Neom زندگی و کار می کنند.

چرا نئوم بحث برانگیز است؟

پروژه Neom به دلیل سه نگرانی اصلی – پایداری، زیست پذیری و حقوق بشر بحث برانگیز شده است.

نگرانی‌های متعددی در مورد سابقه حقوق بشر عربستان سعودی وجود دارد – خانه آزادی به این کشور امتیاز 7/100 را در امتیاز آزادی جهانی خود داده است ، در حالی که عفو بین‌الملل فهرستی از 10 روشی را که این کشور «حقوق بشر» را نقض می‌کند در وب‌سایت خود منتشر کرده است .

در حالی که نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد حقوق بشر در عربستان سعودی و افرادی که این پروژه غول‌پیکر را خواهند ساخت، وجود دارد، مناقشات مستقیم مرتبط با نئوم مربوط به اخراج‌هایی است که قبل از ساخت و ساز انجام می‌شود.

منطقه ای که قرار است توسعه یابد، موطن تاریخی قبیله هویتات است و تخمین زده می شود که حدود 20000 نفر از اعضای قبیله برای سازگاری با توسعه برنامه ریزی شده جابجا شوند .

در سال 2020، عبدالرحیم الحویتی از این قبیله ویدئوهایی را با هدف جلب توجه به این اخراج ها به صورت آنلاین منتشر کرد. بی‌بی‌سی بعداً گزارش داد که الحویتی توسط سرویس‌های امنیتی سعودی کشته شده است .

سال گذشته سازمان حقوق بشر ALQST گزارش داد که سه نفر از افراد مرتبط با الحویت که در سال 2020 به زور از سایت نئوم اخراج شدند، به اعدام محکوم شده اند.

پیتر فرانکنتال از عفو بین‌الملل در گفتگو با Dezeen  گفت که شرکت‌هایی که بر روی Neom کار می‌کنند با یک “معضل اخلاقی” روبرو هستند و باید “دوباره” درباره ادامه مشارکت خود در این پروژه فکر کنند.

علاوه بر این، توسعه‌دهنده Neom ادعاهای پایداری زیادی را مطرح کرده است، با هدف توسعه 100 درصد از منابع تجدیدپذیر.

تارک قدومی، مدیر اجرایی Neom به Dezeen گفت: «ما The Line را فرصتی منحصر به فرد برای تعیین معیار جدیدی برای ترکیب رفاه، زیست‌پذیری و حفظ محیط زیست می‌دانیم .

خط
کارشناسان ادعاهای مربوط به ادعاهای پایداری و زنده بودن The Line را مورد انتقاد قرار داده اند

با این حال، Neom – و به ویژه The Line – به دلیل کربن مورد انتظار مرتبط با ساخت پروژه مورد انتقاد قرار گرفته اند. فیلیپ اولدفیلد، رئیس دانشکده محیط زیست ساخته شده در دانشگاه نیو ساوت ولز، تخمین زده است که بیش از 1.8 میلیارد تن دی اکسید کربن مجسم شده تولید خواهد شد.

او به Dezeen گفت که این هزینه عظیم کربن تجسم یافته ساخت و ساز “بر هر گونه مزیت زیست محیطی غلبه خواهد کرد” .

کارشناسانی که با Dezeen صحبت می‌کردند نیز نگران تأثیر نماهای آینه‌ای بر حیات حیوانات و پرندگان بودند.

در مورد زیست پذیری، بن سلمان اظهار داشت که The Line “شهرهای مسطح و افقی سنتی را به چالش می کشد و الگویی برای حفظ طبیعت و افزایش قابلیت زندگی انسان ایجاد می کند.”

با این حال، به گفته کارشناسان، ادعای زیست پذیری به نحوه نگهداری شهر بستگی دارد.

مارشال براون ، دانشیار معماری در دانشگاه پرینستون ، می گوید: «این تصاویر درجه ای از کنترل را نشان می دهند که حفظ آن، به ویژه در یک دوره زمانی، حتی در یک جامعه بسیار خودکامه، بسیار دشوار است. 

Dezeen in Depth
اگر از خواندن مصاحبه‌ها، نظرات و ویژگی‌های Dezeen لذت می‌برید، در Dezeen In Depth مشترک شوید . این خبرنامه که در آخرین جمعه هر ماه ارسال می‌شود، مکانی واحد برای خواندن داستان‌های طراحی و معماری در پشت سرفصل‌ها فراهم می‌کند.

خط در نئوم

این هفته معماران The Line تفکر پشت کلان شهر را توضیح دادند

 

این هفته در Dezeen، معمارانی که The Line را طراحی می‌کردند، از جمله تام ماین و پیتر کوک، در یک مستند تفکر پشت کلان شهر برنامه‌ریزی‌شده در عربستان سعودی را توضیح دادند .

 

بسیاری از معماران درگیر در طراحی این شهر به طول 170 کیلومتر، در یک پخش 45 دقیقه ای کانال دیسکاوری، برای اولین بار به طور عمومی در مورد این پروژه صحبت کردند.

ماین بنیانگذار Morphosis گفت: “من نمی توانم به کسی فکر کنم که بخواهد بخشی از این پروژه باشد.”

Rewild the Run مربیان توسط Kiki Grammatopoulos
کیکی گراماتوپولوس یک مربی بازگردانی ساخته است

در اخبار طراحی، کیکی گراماتوپولوس، فارغ‌التحصیل سنترال سنت مارتینز ، یک مربی چرخاندن را ایجاد کرد که گیاهان را در حین دویدن مردم پراکنده می‌کند.

این کفش دویدن دارای زیره‌ای است که با قلاب‌های کوچک پوشانده شده است که روی خاک می‌چسبد و گیاهان دانه‌ها را پخش می‌کنند تا تنوع زیستی را به شهرها برگردانند.

تولید کننده دوچرخه های برقی VanMoof ورشکست شد
برند دوچرخه برقی VanMoof ورشکست شد

همچنین در اخبار این هفته، سازنده دوچرخه برقی پیشگام VanMoof ورشکست شد . این شرکت هلندی که پیش از این به عنوان “با بودجه ترین برند دوچرخه الکترونیکی جهان” شناخته می شد، روز دوشنبه توسط دادگاه منطقه آمستردام ورشکست شد.

مدیران منصوب دادگاه ون موف اکنون در حال بررسی این هستند که آیا این شرکت هلندی می تواند بازسازی شود یا فروخته شود.

فروشگاه ام اند اس آکسفورد استریت
طرح مارکس اند اسپنسر برای تخریب فروشگاه خیابان آکسفورد رد شد

ما همچنین از نجات دو ساختمان در معرض خطر خبر دادیم. در بریتانیا، مایکل گوو، وزیر امور خارجه بریتانیا، طرح های مارکس اند اسپنسر برای تخریب فروشگاه پرچمدار هنر دکو در خیابان آکسفورد لندن را رد کرد.

و در آلمان، آزمایشگاه وحشیانه Mäusebunker در برلین پس از اینکه مقامات محلی آن را در فهرست آثار تاریخی قرار دادند، از تخریب نجات یافت .

رفیک آنادول
ما به عنوان بخشی از مجموعه AItopia با Refik Anadol صحبت کردیم

در ادامه مجموعه AItopia  ما با پیشگام هنر یادگیری ماشینی Refik Anadol صحبت کردیم  که به Dezeen گفت “درک عمیق انسانیت بسیار پیچیده تر از هر الگوریتمی است”.

ما همچنین در مورد مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای توسعه اخلاقی هوش مصنوعی که توسط بنیاد جهانی داده‌های اخلاقی منتشر شد، گزارش دادیم.

باربیلند
با طراحان دکورهای «پوچ» فیلم باربی مصاحبه کردیم

پیش از اکران فیلم باربی، با سارا گرین وود، طراح تولید، و کیتی اسپنسر، دکوراتور صحنه، درباره دکورهای «پوچ» فیلم صحبت کردیم . این مجموعه‌ها که برای داشتن یک «تصنوعی اصیل» طراحی شده‌اند، شامل استخرهای بدون آب، یخچال‌هایی با مواد غذایی دوبعدی و غروب خورشید نقاشی شده با دست است.

ما همچنین با طراح تولید پشت صحنه آخرین فیلم شهر سیارکی وس اندرسون که به عنوان یک شهر کارآمد با برق و فاضلاب زیرزمینی ساخته شد، مصاحبه کردیم.

خانه مینیمالیستی در سواحل نیوزلند
یک خانه مینیمالیستی در سواحل نیوزلند یکی از محبوب ترین پروژه ها بود

پروژه‌های محبوب این هفته شامل یک خانه مینیمالیستی در سواحل نیوزلند ، زمین‌های تنیس ویمبلدون با سقفی وسیع با راکت  و پاویون ملی تنوع زیستی در مکزیکوسیتی بود .

لوک‌بوک‌های ما دارای فضای داخلی هستند که در آن صورتی Barbiecore رنگی بازیگوش و اتاق‌خواب‌هایی آرام با مناظر طبیعی خیره‌کننده به آن اضافه می‌کند .

این هفته در Dezeen

این هفته در Dezeen  جمع بندی منظم اخبار برتر هفته است. در خبرنامه های ما مشترک شوید  تا مطمئن شوید چیزی را از دست ندهید.

 

زومیت برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

نگاره

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

  • مشاهیر معماری
  • بازار ارز
  • سفر و گردشگری
  • بازار فلزات اساسی
  • بازار فلزات اساسی

20 معمار مشهور جهان و آثار آنها قسمت اول

8 ماه پیش 9زمان مطالعه

20 معمار مشهور جهان و آثار آنها قسمت دوم

9 ماه پیش 10زمان مطالعه

20 معمار مشهور جهان و آثار آنها قسمت چهارم

12 ماه پیش 10زمان مطالعه

زندگینامه و معرفی آثار حسین امانت

1 سال پیش

بررسی وضعیت بازار ارز در فروردین ماه 1403

3 روز پیش

وضعیت یوآن چین، لیر ترکیه و درهم امارات

1 هفته پیش

وضعیت قیمت پوند و یورو در اسفند ماه 1402

2 هفته پیش

بررسی وضعیت دلار در اسفند ماه 1402

4 هفته پیش

بهترین مقاصد گردشگری نوروز 1403 پارت پنجم

2 هفته پیش

بهترین مقاصد گردشگری نوروز 1403 پارت چهارم

2 هفته پیش

بهترین مقاصد گردشگری نوروز 1403 پارت سوم

2 هفته پیش

بهترین مقاصد گردشگری نوروز 1403 پارت دوم

3 هفته پیش

وضعیت بازار قلع و نیکل در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار آهن و سنگ آهن در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار سرب و روی در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار مس در اسفند ماه 1402

4 هفته پیش

وضعیت بازار قلع و نیکل در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار آهن و سنگ آهن در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار سرب و روی در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار مس در اسفند ماه 1402

4 هفته پیش