بازدید 289
0

هر آنچه که باید در مورد پروژه بزرگ سعودی Neom بدانید (قسمت پنجم)

خط در نئوم

پیتر کوک می گوید که ارتفاع خط کمی احمقانه است

تام ریونسکرافت |   پیام بگذارید

معمار بریتانیایی پیتر کوک ، که در حال کار بر روی مگا شهر جنجالی The Line در عربستان سعودی است، در مورد اینکه آیا این پروژه طبق برنامه اجرا خواهد شد یا خیر، سوال کرده است.

 

بر اساس گزارشی که در Architects’ Architects در مراسمی به مناسبت افتتاحیه نمایشگاه اختصاص داده شده به پروژه گسترده تر نئوم در ونیز صحبت می کرد، معمار زنده بودن The Line را زیر سوال برد که قرار است 170 کیلومتر طول و 500 متر ارتفاع داشته باشد. مجله .

خط “یک امکان جالب”

در پاسخ مستقیم به آنتونی ویوز، مدیر ارشد برنامه ریزی شهری Neom که آیا The Line ساخته خواهد شد، او پیشنهاد کرد که ممکن است به طور کامل محقق نشود.

بر اساس این گزارش، کوک گفت: “من می خواهم یک پاسخ بسیار انگلیسی بدهم، این یک احتمال جالب است.” می‌دانی که فکر می‌کنم [آنها] تا حدودی این کار را انجام خواهند داد.»

“و بعد فکر می کنم – الان صادقانه صحبت می کنم، تا زمانی که حرفم را قطع نکنید – فکر می کنم بالاتر از 500 متر [ارتفاع] کمی احمقانه و غیر منطقی است و همه دوستان مهندس ما به شما خواهند گفت. این.”

در بیانیه های رسمی نئوم آمده است که مگاشهر The Line، که قرار است ۹ میلیون نفر را در خود جای دهد، از آسمان خراش های موازی دوقلو تشکیل شده است که ارتفاع آن ها ۵۰۰ متر است.

پیتر کوک
پیتر کوک (بالا) در یک سخنرانی به مناسبت افتتاحیه نمایشگاه نئوم، The Line (بالا) صحبت کرد.

قسمت اولیه The Line که Dezeen معتقد است توسط استودیوی آمریکایی Morphosis طراحی شده است و مارینا پنهان نامگذاری شده است، قرار است 500 متر ارتفاع داشته باشد و مطابق با طراحی اولیه پروژه باشد.

با این حال، کوک پیشنهاد کرد که برخی از بخش‌های The Line ممکن است به این ارتفاع نرسند و گفت که 150 متر ارتفاع «کاملاً مطلوب» است و برخی از بخش‌ها می‌توانند 50 متر ارتفاع داشته باشند.

پس از صحبت، کوک نظرات خود را برای مجله معماران توضیح داد و گفت: “ما در حال ترسیم احتمالات در ارتفاع خط در ونیز بودیم.”

او ادامه داد: «بحث ایده‌ها غیررسمی بود و متغیرهای ارتفاع مختلف The Line را بررسی می‌کرد. “بعد از ساخت مارینا پنهان، ممکن است کلاهم را بخورم و بگویم 500 متر لذت بیشتری دارد!”

معماران نئوم
کوک یکی از معماران افتتاحیه نمایشگاه نئوم بود. عکس از نئوم

در پاسخ به اظهارات کوک، سخنگوی نئوم اظهار داشت: « شهرسازی با جاذبه صفر انقلابی و شاید غیرقابل تصور است، به ویژه زمانی که از دریچه گذشته و در پرتو مدل‌های شهری ناموفق موجود دیده شود.

آنها افزودند: “با بحران زیست محیطی کنونی و کمبودهای شهرهای ما در تامین نیازهای انسانی، راه حلی که این نوآورانه به یک ضرورت تبدیل می شود که شایسته است با تعهدی تزلزل ناپذیر ارائه شود.” ساخت و ساز The Line در اواسط سال 2021 آغاز شد و اولین منطقه، مارینا پنهان، قرار است تا سال 2030 پذیرای اولین ساکنان و بازدیدکنندگان خود باشد.

کوک و استودیوی او CHAP یکی از چندین استودیو هستند که طبق گزارش ها روی The Line کار می کنند. دیگر استودیوهای حاضر در نمایشگاه ونیز شامل Morphosis، Adjaye Associates ،  Delugan Meissl Associated Architects  و Studio Fuksas بودند . ماسیمیلیانو و دوریانا فوکساس، بنیانگذاران استودیو فوکساس در مصاحبه ای با روزنامه ایتالیایی La Repubblica،  طرح های خود را برای The Line توضیح دادند .

“علاقه مندی در معماری بسیار مهم است”

کوک که یکی از بنیانگذاران استودیوی معماری تجربی بسیار تأثیرگذار Archigram بود ، قبلاً از جذاب نبودن معماری انتقاد کرده بود. در سال 2016 او گفت که  معماری بریتانیا یک “دوره کسل کننده” را تجربه می کند و در سال 2018، در پاسخ به پیشنهاد Foster + Partners برای یک برج دید در لندن، گفت که معماران “خود را بیش از حد جدی می گیرند” .

با این حال، او منحصر به فرد بودن The Line را ستود و آن را با طبیعت معمول شهر ونیز مقایسه کرد.

او گفت: «این می تواند به یک موفقیت بزرگ گردشگری تبدیل شود. پوچ تر از شهری مانند شهری که ما در آن هستیم، در میان برکه ای با خاکی که فروکش کرده و غیره نیست.

او ادامه داد: «بیهودگی شاید مثبت باشد. “علاقه مندی در معماری بسیار مهم است.”

با گزارش ALQST، به دلیل سابقه حقوق بشری آن مورد انتقاد قرار گرفته است که سه نفر از اعضای قبیله Huwaitat، که گمان می‌رود از آوارگان مرتبط با نئوم انتقاد کرده‌اند،  به اعدام محکوم شده‌اند .

معماران نئوم در دوسالانه معماری ونیز

“حضور نامطلوب نئوم در ونیز نیاز به تغییرات اساسی را تقویت می کند.”

تام ریونسکرافت ، سردبیر Dezeen می نویسد: دوسالانه معماری ونیز و نمایشگاه شهرسازی با جاذبه صفر نئوم  دو دیدگاه جایگزین برای آینده ارائه کردند .

 

بی‌ینال معماری ونیز امسال لحظه‌ای مهم بود  – لحظه‌ای از شور و شوق، لحظه‌ای از جوانی، لحظه‌ای برای جشن گرفتن آینده. اما در کنار رویداد اصلی، چشم‌اندازی رقابتی از آینده در ونیز ارائه شد، چشم‌اندازی که می‌توانست جرقه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی معماری را تحت الشعاع قرار دهد. نمایشگاه شهرسازی جاذبه صفر نئوم ، تقریباً در خط چشم سایت اصلی دوسالانه، درست در آن سوی کانال بزرگ، «چشم انداز آینده شهرها» را به نمایش گذاشت.

دوسالانه معماری امسال با نام آزمایشگاه آینده، با قرار دادن قاره آفریقا در مرکز نمایشگاه برای اولین بار، هدف خود را بر موضوعات استعمارزدایی و کربن زدایی قرار داد. کیوریتور لزلی لوکو ، اولین زن سیاه‌پوست که مهم‌ترین گردهمایی جهانی معماری را رهبری کرد، رویکردها و شرکت‌کنندگان مختلفی را گرد هم آورد که قبلاً در دوسالانه دیده نشده بود.

به طور مناسب، بیش از نیمی از 89 شرکت کننده در نمایشگاه اصلی لوکو از آفریقا یا دیاسپورای آن بودند. علاوه بر این، 43 سال میانگین سنی همه شرکت‌کنندگان بود، و این تعداد در بخش پروژه‌های ویژه سرپرست بیشتر کاهش یافت – به میانگین 37 سال.

 

از سوی دیگر، نمایشگاه نئوم، تضاد فاحشی را به نمایش گذاشت.

 

این اخلاق اصلی کیوریتوری در تیم‌هایی که بسیاری از غرفه‌های ملی را طراحی می‌کردند تکرار شد – برای مثال غرفه بریتانیا توسط یک تیم چهار نفره، جوان و رنگین‌پوست – Jayden Ali، Joseph Henry، Meneesha Kellay و Sumitra Upham مدیریت می‌شد.

این موضوع انرژی جوانی را به دوسالانه آورد، زیرا هدف مشارکت کنندگان این بود که توجه را به مسائل متعدد و اغلب سنگینی که جهان با آن مواجه است جلب کنند و با تجسم مسیرهای جایگزین با آنها مقابله کنند.

یک عکس رسمی پرتیراژ شده از دست اندرکاران نمایشگاه (بالا) از نظر همگنی چشمگیر بود. در حالی که نئوم به دلیل اخراج اجباری گزارش شده و احکام اعدام مرتبط با این پروژه که توسط گروه های حقوق بشر ، عفو بین الملل و سازمان ملل مورد انتقاد قرار گرفته است، بسیار بحث برانگیز است ، این عکس سوالات بیشتری در مورد اینکه چه کسی این شهر آینده را طراحی می کند، ایجاد می کند.

 

این یک عکس رسمی است. نئوم می خواهد خود را اینگونه نشان دهد – رنگ پریده، مذکر و کهنه

 

این عکس که توسط نئوم به عنوان «معماران، طراحان و متفکران شهری پیشرو در جهان» توصیف شده است، معماران سالخورده ای از جمله  پیتر کوک (86 ساله)، ماسیمیلیانو فوکساس (79 ساله) و ژان نوول (77 ساله) را نشان می دهد. تنها یکی از 23 رهبر جهان در عکس یک زن بود – معمار ایتالیایی دوریانا فوکساس. این باعث می شود که تیم ارائه شده 96 درصد مرد، ظاهراً 100 درصد سفیدپوست باشند، و بدون محاسبه میانگین سنی همه افراد در عکس، منصفانه است که فرض کنیم مطمئناً بیش از 43 سال است و احتمالاً نزدیک به دو برابر آن است.

این عکس نمایش کاملی از طراحان Neom نیست، که شامل شهر بحث برانگیز ۱۷۰ مایلی به نام The Line است که قرار است در شمال غربی عربستان سعودی ساخته شود. برخی از معماران جوان درگیر، از جمله Bjarke Ingels (48 ساله) که در حال برنامه ریزی اصلی منطقه بندر هشت ضلعی پروژه است ، شاید عاقلانه از عکاسی دور ماندند.

غیبت قابل توجه دیگر معمار بریتانیایی-غنائی دیوید آجایه  (56 ساله) بود که آثارش در دوسالانه و نمایشگاه نئوم به چشم می خورد. اگرچه مشارکت او در نئوم ممکن است صدایی تنها از آفریقا به او اضافه کند، اما کسانی که کار او را در بینال ستایش می کنند نمی توانند از دیدن مشارکت او در پروژه ای که به نظر می رسد بسیاری از ایده آل های اصلی دوسالانه را رد می کند، مشتاق شوند.

با این حال، یک تصویر هزاران کلمه را ترسیم می کند و این یک عکس غیرمجاز یا لو رفته نیست. این یک عکس رسمی است. نئوم می خواهد خود را اینگونه نشان دهد – رنگ پریده، مذکر و کهنه. این واقعیت که کسانی که برای آن عکس می گیرند مشکلی فوری نمی بینند، خود بسیار نگران کننده است.

 

آیا نشاسته‌های قدیمی بهترین موقعیت را برای طراحی شهرهای آینده ما دارند؟

 

در نسخه‌ای از Neom آمده است: «حضور آن‌ها نشان‌دهنده مشارکت جمعی آن‌ها در توسعه اصول شهرسازی با جاذبه صفر بود و نشان‌دهنده اهمیت جهانی این لحظه بود. با این حال، اهمیت جهانی به دست آمده، مطمئناً آن چیزی نیست که توسعه دهندگان تصور می کردند.

در عوض، این لحظه ای است که در آن دو چشم انداز آینده در کنار یکدیگر ارائه می شوند، و تضاد عجیب بین افرادی که شهرهای آینده ما را در آزمایشگاه آینده طراحی خواهند کرد و کسانی که نئوم را طراحی می کنند، واضح تر از این نیست.

هیچ چیز بهتر از حضور ناخواسته نئوم در ونیز برای تغییر بنیادی نگهبان معماری ایجاد نمی کند. این آینده ای است که بر اساس ایده هایی از گذشته ساخته شده است – آخرین هجوم برای عصر نشاسته ساز، جایی که اشکال هندسی ناپایدار و به معنای واقعی کلمه تقسیم کننده در مقیاسی که قبلاً دیده نشده است، تحقق می یابد. بسیار عمیقاً در تضاد است و در انجام این کار بر نقاط قوت دیدگاه لوکو تأکید می کند. رویاهای او فردای غنی و واقعاً الهام گرفته را در سر می پروراند – فردای که میراث های خلاقانه و جدیدی را از گروه گسترده ای از متولیان فرهنگی و زیست محیطی به ارمغان می آورد – که همه ما باید امیدوار باشیم که تحقق یابد.

زومیت برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

نگاره

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

  • مشاهیر معماری
  • بازار ارز
  • سفر و گردشگری
  • بازار فلزات اساسی
  • بازار فلزات اساسی

20 معمار مشهور جهان و آثار آنها قسمت اول

8 ماه پیش 9زمان مطالعه

20 معمار مشهور جهان و آثار آنها قسمت دوم

9 ماه پیش 10زمان مطالعه

20 معمار مشهور جهان و آثار آنها قسمت چهارم

12 ماه پیش 10زمان مطالعه

زندگینامه و معرفی آثار حسین امانت

1 سال پیش

بررسی وضعیت بازار ارز در فروردین ماه 1403

1 هفته پیش

وضعیت یوآن چین، لیر ترکیه و درهم امارات

2 هفته پیش

وضعیت قیمت پوند و یورو در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

بررسی وضعیت دلار در اسفند ماه 1402

1 ماه پیش

بهترین مقاصد گردشگری نوروز 1403 پارت پنجم

2 هفته پیش

بهترین مقاصد گردشگری نوروز 1403 پارت چهارم

3 هفته پیش

بهترین مقاصد گردشگری نوروز 1403 پارت سوم

3 هفته پیش

بهترین مقاصد گردشگری نوروز 1403 پارت دوم

4 هفته پیش

بررسی و تحلیل بازار فلزات اساسی در ایران و جهان در فروردین 1403

2 روز پیش

وضعیت بازار قلع و نیکل در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار آهن و سنگ آهن در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار سرب و روی در اسفند ماه 1402

4 هفته پیش

بررسی و تحلیل بازار فلزات اساسی در ایران و جهان در فروردین 1403

2 روز پیش

وضعیت بازار قلع و نیکل در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار آهن و سنگ آهن در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار سرب و روی در اسفند ماه 1402

4 هفته پیش