بازدید 206
0

سه ضلع تهدید برای اقتصاد جهانی

مطالعات اقتصاددانان حاکی از آن است که سه خطر مهم اقتصاد جهانی را با آغاز نزول اقتصادهای بزرگ جهان تهدید می کند. این سه ریسک عبارتند از: تورم بسیاری از کشورها با وجود افزایش نرخ بهره با نرخ هدف 2 درصد فاصله دارد، خطر افزایش بیکاری و چالش ورود به فاز رکود اقتصاد چین و ژاپن. در مجموع، گزارش اکونومیست وضعیت کنونی اقتصاد جهان را با وجود ریسک‌های موجود خوب ارزیابی می‌کند. 250 اقتصاددان دانشگاه آکسفورد نیز در آخرین پیش بینی خود نرخ رشد پیش بینی شده سال 2023 را از 2.4 درصد به 2 درصد کاهش دادند.

در روزهای اخیر نگرانی ها در مورد کاهش رشد اقتصادی در سراسر جهان افزایش یافته است. به گزارش اکونومیست، چندی پیش به نظر می رسید که رکود اقتصادی ایالات متحده اجتناب ناپذیر است زیرا فدرال رزرو همچنان به افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم ادامه می دهد. اقتصاددانان به خوش بینی خود معروف نیستند، اما امروز شادی آنها قابل لمس است. سایر بانک های مرکزی که از این روند پیروی کردند، با تقویت دلار، مشکلات تورمی خود را بدتر کردند. یک مشکل خاص برای بازارهای نوظهور که با استفاده از ارز ایالات متحده وام می گیرند و تجارت می کنند. با این حال، اخباری مبنی بر کاهش نرخ تورم سالانه سالانه ایالات متحده به 3 درصد در ماه ژوئن، این امیدواری را ایجاد کرده است که افزایش بعدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو که در 26 جولای پیش بینی می شود، آخرین افزایش امسال خواهد بود و سایر بانک های مرکزی نیز ممکن است نرخ بهره را افزایش دهند. توقف بازار سهام رو به افزایش است، بازده اوراق قرضه کاهش یافته است و دلار نزدیک به ضعیف ترین خود از زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است.

موتور کند اقتصاد

موج خوش بینی بسیار غیرعادی است زیرا اقتصاد جهانی در حال کند شدن است. در 17 جولای، چین گزارش داد که اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال تنها 0.8 درصد رشد داشته است. علی‌رغم اینکه دولت تنها هفت ماه پیش سیاست فاجعه‌بار «کووید صفر» را کنار گذاشت، تولید جهانی آسیب دیده است زیرا مصرف‌کنندگان از قرنطینه بیرون آمده‌اند تا بیشتر غذا بخورند و تجهیزات اداری خانگی کمتری بخرند. و اگرچه ایالات متحده در نیمه اول سال به شدت رشد کرد، اکثر پیش بینی کنندگان انتظار دارند که اقتصاد به زودی کند شود. با این حال، آنها انتظار کاهش چندانی ندارند، زیرا رشد به اندازه کافی کاهش می یابد تا تورم را بدون رکود کاهش دهد که بهترین سناریو برای اقتصادهای بیش از حد گرم است. مثل آمریکاست حتی بازگشایی‌های ناامیدکننده پس از کرونا در چین، که مشکل تورمی خاص خود را ندارد، به این معنی است که افزایش ترسناک قیمت‌های جهانی کالاها محقق نشده است.

این به اروپا کمک کرد تا گاز روسیه را با محموله های مایع جایگزین کند. با این حال، به سه دلیل، اشتباه است که فرض کنیم اقتصاد جهانی اکنون در یک فرود به اصطلاح آسان قرار دارد. فرود آسان به معنای کاهش تورم در اقتصاد جهانی بدون خسارت است. دلیل اول این است که تورم اگرچه کاهش یافته است، اما بسیار بیشتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی است. کاهش نرخ تورم در آمریکا به دلیل کاهش ناگهانی قیمت انرژی بود. در واقع، بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، قیمت ها 4.8 درصد بیشتر از یک سال قبل است. در منطقه یورو، این رقم 5.5 درصد است و در هر دو اقتصاد دستمزدها هنوز به مراتب بیشتر از رشد بهره وری رشد می کند. به عبارت دیگر، جهان ثروتمند تا ریشه کن شدن کامل تورم راه درازی در پیش دارد و بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند که آخرین مرحله سخت ترین مرحله باشد.

اگرچه تورم چسبنده در حدود 3 تا 4 درصد به اندازه افزایش قیمت نگران کننده اخیر خبرساز نخواهد شد، اما همچنان برای بانک های مرکزی مشکل ساز خواهد بود. آنها ممکن است مجبور شوند بین سختگیرانه تر از آنچه در حال حاضر انتظار می رود و تلویحاً اهداف 2 درصدی خود را کنار بگذارند، یکی را انتخاب کنند. هر یک از این رویدادها برای بازارهای دارایی و به طور بالقوه برای اقتصاد واقعی ویرانگر خواهد بود. 250 اقتصاددان از دانشگاه آکسفورد نیز در به روز رسانی پیش بینی ماهانه خود، رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2023 را از 2.2 درصد به 2.4 درصد تغییر دادند. اما پیش‌بینی‌کنندگان آکسفورد اخیراً پیش‌بینی خود را اصلاح کردند و اعلام کردند که رشد امسال از رقم پیش‌بینی‌شده عقب‌تر است و پیش‌بینی آنها برای رشد اقتصادی سال ۲۰۲۴ به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه ضد تورمی در سال جاری به ۲ درصد کاهش یافته است.

 

خطر بیکاری

تهدید دوم این است که در حالی که جهان در حال حاضر مزایای آرامش اقتصادی را می بیند، ممکن است هزینه ها برای مدتی قابل مشاهده نباشد. تا کنون، بازار کار ایالات متحده با کاهش مشاغل خالی به جای مشاغل موجود، تعادل خود را نسبتاً هموار کرده است. استخدام همچنان ادامه دارد و اخراج ها نادر است. قبلاً برای هر بیکار در آمریکا حدود 1.9 شغل وجود داشت. اما اکنون 1.6 شغل برای هر فرد بیکار در آمریکا وجود دارد که نسبت به اواسط سال 2022 کمتر است اما بسیار بالاتر از حد معمول قبل از همه گیری است. از فوریه 2020، اقتصاد نزدیک به 4 میلیون شغل ایجاد کرده است و اشتغال را بالاتر از خط روند بلندمدت خود قرار داده است. حدود 84 درصد از کارگران در سنین اولیه اکنون کار می کنند یا به دنبال کار هستند که بالاترین نرخ از سال 2002 و تنها یک درصد کمتر از بالاترین رکورد خود است.

با فرصت های شغلی کمتر، رشد دستمزدها نیز کند شده است. با این حال، هیچ کس نمی داند که بازار کار تا چه زمانی می تواند به جای عضله سازی، چربی از دست بدهد، و مشاغل موجود به جای مشاغل بدون کارگر از بین خواهند رفت. در ماه های اخیر کاهش فرصت های شغلی به طرز عجیبی متوقف شده است. در سرتاسر جهان توسعه یافته، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد شرکت‌هایی که از خاطره کمبود نیروی کار آسیب دیده‌اند، کارگرانی را که به آن‌ها نیاز ندارند، احتکار کرده‌اند. میانگین ساعات کار در چندین کشور کاهش یافته است. اگر شرکت‌ها تصمیم بگیرند که نگه‌داشتن کارگرانی که ممکن است در آینده مورد نیاز باشند بسیار گران است، اخراج‌ها ناگهان افزایش می‌یابد.

 

چین و ژاپن در مشکل هستند

تهدید سوم این است که واگرایی بین اقتصادهای بزرگ جهان در حال افزایش است. این بدان معناست که حتی با افزایش فشار بر فدرال رزرو، سیاستگذاران در جاهای دیگر همچنان نگران هستند. بریتانیا در حال جشن گرفتن کاهش بیش از حد انتظار تورم سالانه در ماه ژوئن است، اما این رقم همچنان نگران کننده است و رشد قیمت و دستمزد در حدود 7 درصد پنهان شده است. ژاپن به سختی انقباض پولی خود را آغاز کرده است. با افزایش تورم، بانک مرکزی ژاپن ممکن است سقف بازده اوراق قرضه بلندمدت را دوباره در پایان جولای تعدیل کند. چین می خواهد با کندی ساختاری خود مواجه شود. اقتصاد چین به دلیل بدهی های بد تحت فشار است و مانند ژاپن در اوایل دهه 1990، تورم به طور مداوم بسیار پایین است. به عبارت دیگر، به هر کجا که نگاه کنید، ابهامات زیادی در مورد اینکه تورم و نرخ های بهره به کجا ختم می شود وجود دارد. به هر حال، خبر خوب را جشن بگیرید. اما اقتصاد جهانی هنوز از آسیب در امان نمانده است.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

نگاره

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

  • مشاهیر معماری
  • بازار ارز
  • سفر و گردشگری
  • بازار فلزات اساسی
  • بازار فلزات اساسی

20 معمار مشهور جهان و آثار آنها قسمت اول

8 ماه پیش 9زمان مطالعه

20 معمار مشهور جهان و آثار آنها قسمت دوم

9 ماه پیش 10زمان مطالعه

20 معمار مشهور جهان و آثار آنها قسمت چهارم

12 ماه پیش 10زمان مطالعه

زندگینامه و معرفی آثار حسین امانت

1 سال پیش

بررسی وضعیت بازار ارز در فروردین ماه 1403

3 روز پیش

وضعیت یوآن چین، لیر ترکیه و درهم امارات

1 هفته پیش

وضعیت قیمت پوند و یورو در اسفند ماه 1402

2 هفته پیش

بررسی وضعیت دلار در اسفند ماه 1402

4 هفته پیش

بهترین مقاصد گردشگری نوروز 1403 پارت پنجم

2 هفته پیش

بهترین مقاصد گردشگری نوروز 1403 پارت چهارم

2 هفته پیش

بهترین مقاصد گردشگری نوروز 1403 پارت سوم

2 هفته پیش

بهترین مقاصد گردشگری نوروز 1403 پارت دوم

3 هفته پیش

وضعیت بازار قلع و نیکل در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار آهن و سنگ آهن در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار سرب و روی در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار مس در اسفند ماه 1402

4 هفته پیش

وضعیت بازار قلع و نیکل در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار آهن و سنگ آهن در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار سرب و روی در اسفند ماه 1402

3 هفته پیش

وضعیت بازار مس در اسفند ماه 1402

4 هفته پیش