11.نمای ساختمان مرکزی سازمان ملل متحد
معمار: اسکار نیمایر
سال ساخت: 1952
موقعیت جغرافیایی: نیویورک (New york)
نمای ساختمان مرکزی سازمان ملل متحد توسط معمار اسکار نیمایر و دیگران در سال 1952 طراحی شد و 155 متر ارتفاع داشت. از چهار ساختمان اصلی تشکیل شده است که با طراحی مدرن معمار ساخته شده اند. این ساختمان به نماد سازمان ملل تبدیل شده است. زیباییشناسی سبک بینالمللی کنونی آن تصمیمی عمدی توسط نیمایر و بقیه معماران همکار بهعنوان راهی برای نمادسازی تغییر بود که حس «تازی» را تجسم میبخشد.
12.نمای مدرن ساختمان های Linked Hybrid
معمار: استیون هال
سال ساخت: 2009
موقعیت مکانی: پکن (Beijing)
نمای مدرن ساختمان های Linked Hybrid که یک مجموعه با کاربری مختلط که از هشت برج متصل به هم تشکیل شده است، چشم اندازی قانع کننده برای توسعه شهری قرن بیست و یکمی می باشد. معماران برای مبارزه با انزوا که اغلب با ساختمانهای مسکونی لوکس و اجتماعات همراه است، گذرگاههای باز و گستردهای را در سطح زمین قرار دادند و عابران پیاده را به یک سری فضاهای عمومی که شامل باغها، مغازهها، رستورانها و مدارس میشود، هدایت کردند.
13.طراحی نمای مدرن موزه گوگنهایم نیویورک
معمار: فرانک لوید رایت
سال ساخت: 1959
موقعیت جغرافیایی: نیویورک (New york)
طراحی نمای مدرن موزه گوگنهایم نیویورک، که یک موزه هنری مشهور بینالمللی و یکی از شاخصترین نمادهای معماری قرن بیستم است، بسیار خاص می باشد. در عین حال یک مرکز فرهنگی حیاتی، یک موسسه آموزشی و قلب شبکهای از موزههای بینالمللی است. بازدیدکنندگان میتوانند نمایشگاههای ویژهای از هنر مدرن و معاصر، سخنرانیهای هنرمندان و منتقدان، اجراها و نمایش فیلمها، کلاسهای آموزشی برای نوجوانان و بزرگسالان و گشتهای روزانه در گالریها با راهنمایی مسئولین موزه را تجربه کنند. موزه گوگنهایم که بر روی مجموعهای از شاهکارهای اولیه مدرن پایهگذاری شده است، امروز یک موسسه در حال تکامل است که به هنر قرن بیستم و پس از آن اختصاص یافته است.
14.نمای موزه گوگنهایم بیلبائو
معمار: فرانک گهری
سال ساخت: 1997
موقعیت جغرافیایی: بیلبائو (Bilbao)
نمای موزه گوگنهایم که در کرانه غربی رودخانه Nervion که قبل از رسیدن به دریای کانتابریا از بیلبائو می گذرد، بلافاصله پس از تکمیل در سال 1997 توجه و تحسین منتقدان را به خود جلب کرد.زمانی که معمار افسانه ای آمریکایی فیلیپ جانسون مدت کوتاهی پس از افتتاح گوگنهایم از آن بازدید کرد، گری را به عنوان “بزرگترین معمار امروزی ما” توصیف کرد و بعداً موزه را “بزرگترین ساختمان زمان ما” نامید.گرچه گری خود را معمار ساختارشکنی نمی داند، موزه گوگنهایم به دلیل ظاهر متمایزش که شامل چیدمان تکه تکه ای از حجم های غیرمستقیم است، نماد جنبش شد.
15.نمای مدرن سالن کنسرت والت دیزنی
معمار: فرانک گهری
سال ساخت: 2003
موقعیت جغرافیایی: لس آنجلس (Los angeles)
نمای مدرن سالن کنسرت والت دیزنی توسط فرانک گری طراحی شده است. اولین نمای سالن کنسرت والت دیزنی که اکثر مردم می بینند، پوسته منحنی فولاد ضد زنگ نمای بیرونی ساختمان است. منحنیها شبیه بادبانهای نقرهای هستند و منحنیهای سالن را بازتاب میدهند.
16.طراحی نمای مدرن استادیوم ملی پکن
معمار: Herzog & De Meuron Architekten, Arup Sport
سال ساخت: 2007
موقعیت جغرافیایی: پکن (Beijing)
طراحی نمای مدرن استادیوم ملی پکن که یک ساختار نوآورانه است، توسط Herzog & De Meuron Architekten، Arup Sport و گروه طراحی و تحقیقات معماری چین صورت گرفته است. ساختار فولادی به رنگ خاکستری روشن رنگ آمیزی شده است که با دیوار بتنی خارجی کاسه با رنگ قرمز در تضاد است که به وضوح از طریق نما قابل مشاهده است. این باعث ایجاد انواع جلوه های بصری چشمگیر، به ویژه هنگامی که در شب روشن می شود. به طور نمادین، سازههای فولادی منحنی و شکل بیضوی متورم و تناسب نامتقارن، حسی فوقالعاده واقعگرایانه و پرشور به آدم میدهد، گویی که «نخهای نقرهای» به سختی تلاش میکنند تا نیرویی را که از درون میخواهد به سمت بیرون گسترش یابد، کنترل و مهار کنند.
17.نمای سالن کنسرت و کنفرانس هارپا
معمار: شرکت معماران هنینگ لارسن با همکاری اولافور الیسو
سال ساخت: 2011
موقعیت جغرافیایی: آیسلند (Reykjavík, Iceland)
سالن کنسرت و کنفرانس هارپا به مساحت 28000 متر مربع در یک نقطه خلوت با منظره ای واضح از دریای عظیم و کوه های اطراف ریکیاویک واقع شده است. این مرکز دارای یک محوطه ورود و سرسرا در جلوی ساختمان، چهار سالن در وسط و یک فضا با دفاتر، مدیریت، سالن تمرین و رختکن در پشت ساختمان است.سه تالار بزرگ با دسترسی عمومی در ضلع جنوبی و دسترسی به پشت صحنه از شمال در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. طبقه چهارم یک سالن چند منظوره با اتاق برای نمایش های صمیمی تر و ضیافت است.
18.طراحی نمای مدرن موزه هنر میلواکی
معمار: سانتیاگو کالاتراوا
سال ساخت: 2010
موقعیت جغرافیایی: آمریکا (America)
موزه هنر میلواکی یک نقطه عطف معماری است که از سه ساختمان مجزا تشکیل شده است. مرکز یادبود جنگ (1957) توسط معمار فنلاندی-آمریکایی سانتیاگو کالاتراوا طراحی شد.این موزه مشرف به دریاچه میشیگان است و مستقیماً با یک پل عابر کابلی به خیابان ویسکانسین متصل میشود.عابران پیاده میتوانند از روی پل از Lincoln Memorial Drive عبور کرده و به داخل موزه ادامه دهند، در حالی که رانندگان از طریق یک پارکینگ زیرزمینی وارد میشوند.
19.نمای ساختمان کازا میلا
معمار: آنتونیو گادی
سال ساخت: 1912
موقعیت جغرافیایی: بارسلون (Barcelona)
نمای ساختمان کازا میلا، توده ای متنوع اما هماهنگ از سنگ مواج است که همراه با بالکن های آهنی، بی نظمی های دنیای طبیعی را بررسی می کند. چندین ساختمان غیرمعمول و زیبا از معمار آنتونی گائودی در خیابان های شهری بارسلون وجود دارد. رویکرد منحصربهفرد او به جنبش هنر نو خلاقانهترین ساختمانهایی را ایجاد کرد که جهان دیده است، و La Pedrera نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از تخیلی ترین خانه ها در تاریخ معماری، این خانه بیشتر یک مجسمه است تا یک ساختمان. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال 1984 این بنا را به آن میراث جهانی اعطا کرد.
20.طراحی نمای Mercat Encants
معمار:Fermín Vázquez Arquitectos
سال ساخت: 2013
موقعیت جغرافیایی: بارسلون (Barcelona)
Els Encants در بارسلونا یک بازار صد ساله است که به طور سنتی در فضای باز به روشی غیررسمی ساخته شده است. موقعیت فعلی آن فاصله چندانی با محوطه جدید بازار ندارد و قرار است محل اتصال خیابان Merdiana با میدان لاس گلوریاس را اشغال کند. هدف اصلی این پروژه حفظ ماهیت باز بازار خارجی فعلی Els Encants بود.تجربه بازدیدکنندگان شبیه به قدم زدن در یک جاده عابر پیاده است. با خم کردن عرشه مربع، سطوح مختلف خیابان ها در اطراف محیط با هم هماهنگ می شوند.
نظرات کاربران